Posted by / marți, 15 august 2017 / 8 Comentarii / , , , , , , , , , , , ,

Fenomenul Urzeala tronurilor


    În urmă cu 7 ani HBO anunța debutul serialului Urzeala tronurilor. Nu s-au hazardat să zică că va fi bun, rău, de succes, au scos doar un sezon de câte 10 episoade, 50 minute episodul. L-am văzut din prima zi în care a fost difuzat. Și spirit de turmă sau nu, de la acel prim episod am devenit dependentă. Îmi aduc aminte că așteptam cu limba scoasă episodul următor, era difuzat câte un episod pe săptămână, realizat astfel ca la sfârșitul fiecăruia să aștepți ca un nebun să îl vezi pe următorul. La două seriale am mai trăit sentimentul acesta, Prison Break și Lost. Dar pe acestea le-am văzut ulterior difuzării lor aşa că îmi era mai ușor să văd episod după episod decât să aștept 7 zile între episoade pentru a urmări 50 minute leșinate. S-a terminat primul sezon, lumea era turbată, abia peste un an s-a anunțat și difuzarea sezonului 2. Și uite așa, HBO lansează câte 10 episoade amărâte în primăvara fiecărui an și asta de 7 ani de zile.


    După ce am văzut primul sezon evident că m-am grăbit să achiziționez şi cartea, cred că în perioada aceea editura Nemira a dat lovitura cu seria Cântec de gheaţă şi foc. Mi s-au părut bunicele cărțile, nu pot să le fac o recenzie, e foarte greu să cuprinzi în câteva rânduri toată acțiunea tuturor volumelor. Mi s-au părut bunicele în sensul desfășurării acțiunii, a suspansului în care eşti ținut și a personajelor, altfel nu e o capodoperă, e mai mult o carte pentru adolescenți şi tineri. Dacă ai citit Proust e puțin probabil să îţi mai placă Cântec de gheaţă şi foc. Şi cu toate acestea producătorii HBO au dat lovitura cu serialul acesta. Nu știu dacă cartea a avut succes înainte de prezentarea primelor episoade, eu personal nu auzisem de ea. Serialul acesta are de toate: are intrigă, şi ce mai intrigă, are suspans, are sex, are iubire, are război. Ceea ce îmi place însă extrem de tare e diversitatea personajelor şi faptul că acțiunea este atât de imprevizibilă. Nu este filmul clasic în care totul se termină cu bine şi eroii trăiesc fericiți până la adânci bătrâneți. Dimpotrivă, pare că aici media de vârstă e cam de 20-30 ani. Se moare pe capete încă din primul sezon şi se moare în cele mai urâte moduri imaginate, de la jupuit de viu până la ars. Nu cred că am văzut orori mai mari ca în acest serial. În mod clar nu este un film recomandat sub 14-15 ani, dacă nu chiar mai bine, cred că s-ar putea crește cu ușurință vârsta la care se poate viziona acest serial. Spuneam că ceea ce mi se pare extrem de fascinant sunt personajele. Estetica urâtului a atins aici grad de artă. În proporţie de 70% toţi eroii sunt nu urâţi, ci hidoși. Nu ştiu pe ce criterii s-a făcut castingul la Urzeala Tronurilor însă e de departe cel mai atipic serial în ceea ce priveşte distribuţia. Nu se pune preţ pe armonie, pe frumos, foarte puțini actori îndeplinesc acest criteriu, în rest este scos tot ce e mai urât în oameni, atât fizic cât şi comportamental. Hobby-ul unuia dintre caractere e acela de a jupui, pe când un grăsun ce învaţă să devină un soi de medic e un personaj admirabil şi de o bunătate fără margini.


    În serialele obişnuite personajul cel mai frumos ar fi fost probabil şi cel mai bun. Unii sunt atât de abjecţi încât îţi provoacă greaţa şi admiraţia deopotrivă, unii sunt de o coloană vertebrală de ţi-ai dori să le semeni, cert e că te transpui extrem de uşor poveştii şi eşti parte a naraţiunii şi suferi alături de personaje până la un punct în care nu aş fi crezut că e posibil. Serialul e poveste, e fanastamă, e basm. Ai parte de tot ceea ce ţi-ai putea dori: uriaşi, transformări uimitoare, furt de identităţi, magie. Are sexualitate, cel puţin primul sezon abundă de scene de nuditate şi sexualitate, incest, sex în grup, onanie, homosexualitate, nu cred că a fost lăsat la o parte vreun aspect de acest gen. Are dramă, uneori e de un dramatism feroce. Şi nu în ultimul rând este un serial foarte sângeros. Nu cred că am văzut vreodată atâtea crime, atâta sânge, decapitări şi otrăviri. În ciuda tuturor ororilor acestea serialul intrigă şi captivează foarte tare, cred că are milioane de fani în toată lumea, se poate spune că a ajuns un fenomen după cei 7 ani de difuzare. Cu siguranţă place şi voi avea un gust amar când se va termina.

Distribuie:
Tags : , , , , , , , , , , , ,

8 comentarii:

  1. Cel mai bun film!il iubesc, astept cu nerabdare fiecare nou episode de 7 ani. acum cand ma gandesc ca mai sunt doar 2 episoade ma apuca groaza. cartile cand apar?ai idee. am volumele initiale dar am tot sperat sa mai apara.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu știi dacă au avut succes cărțile? Caută pe Wikipedia și vezi că au obținut o grămadă de premii înainte de apariția filmului. GRR Martin este unul dintre cei mai mari scriitori de SF și fantasy, pe care eu l-am apreciat înainte de 89. Mă îndoiesc că ai citit Proust dacă nu ai habar despre un mare scriitor al secolului, chiar fară seria Cântec...

    RăspundețiȘtergere
  3. recunosc, da, ca nu auzisem si nu citisem. nu sunt o pasionata a acestui gen de carti. si da, recunosc ca mi-a atrans atentia abia dupa difuzarea serialului. imi pare rau daca asta ma face sa fiu o inculta :)

    RăspundețiȘtergere
  4. "Nu știu DACÃ CARTEA a avut succes" ... se numeste cacofonie. Nu o s-o gasesti in cartile lui G.R.Martin. Poate ... Proust. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi cer scuze pentru eroare, mi-o asum, nu am scuza.

    RăspundețiȘtergere
  6. „e mai mult o carte pentru adolescenți şi tineri”. Dacă spui asta clar n-ai citit-o, sau ai citit-o așa cum ai citit Proust :), mai ales că nu e doar o carte ci mai multe, groase și grele (la propriu). Trebuia să te rezumi la serial, aici toată lumea te crede că l-ai văzut. Puteai să te informezi că GRR este și unul dintre producătorii serialului...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. Nu am afirmat că am citit Proust
      2. De ce trebuia sa fi menționat că autorul este și producător și implicit participa și la filmări? De asta probabil a și intarziat cu scrierea cărților
      3. N-am referit la carte ca la CAntec de gheata și foc, luate ca un tot.

      Ștergere

Articole recente

[3][recent][recent][Articole recente]

Cele mai vizualizate articole

Facebook

De citit

[4][promovate][featured]